Blog Image

Nissan Leaf - dinsol.dk

Nissan Leaf

Denne blog handler om den Nissan Leaf vi pt lejer hos AVIS. I starten var den lejet hos Sixt.

Tryk her for at komme til vores hjemmeside: www.dinsol.dk

4.dag

Nissan Leaf Posted on 30 Jan, 2013 21:16

Nu var det jo næsten en vane allerede. 2 grader udenfor
og 124 km i “tanken”

Det er nu ikke helt nemt at blive klog på, hvor meget der
er…

Leaf’en er sat til alm. 220V så det tager de der 8 timer
at lade helt.

Nå, men jeg måtte jo igang med den her adgang til
Carwings igen. Nu ringede jeg til Nissan Carwings kundesupport. Her spurgte den
flinke mand selvfølgelig efter det jeg ikke lige havde ved hånden,
stelnummeret. Men han kunne via indregistrerings nummeret fortælle mig at alt
skulle være i orden, men at jeg skulle ringe til Sixt for ar få deres
adgangsoplysninger. Det ringede jeg så til dem for at få. Vedkommende der
vidste noget om Leafen ville ringe efter frokost, jeg blev dog allerede ringet
op i løbet af formiddagen. Han kunne dog ikke hjælpe mig, men ville ringe til
Nissan. Herfra blev jeg ringet op inden middag, at jeg i bilen skulle taste
passwordet ind og så skulle det gerne lykkedes. Der måtte bare ikke være en
hvid bil med streg over i displayet for så var der noget galt.

Jeg forsøgte straks om det virkede. Og jo, nu kom den ind
og på min mobil app. Opdaterede den også. Dejligt med hjælpsomme mennesker i
den anden ende af røret.

Så kunne jeg jo lige så godt se om jeg kunne få
tilsluttet min mobil via Bluetooth. Og jo, det virkede sørme også. Så da jeg
hentede Anders kunne vi lige ringe far op og snakke med ham begge to. Det
lykkedes også, der er jo ikke mere støj i bilen end at selvom Anders sad bagi i
kunne vi alle høre hinanden.

Så havde jeg lagt mærke til på vej gennem Middelfart at
dækkene lyder som bolde de springer henover alle bumpene på Brovejen, men det
er ikke bump der kan mærkes af betydning inde i bilen.

Inden jeg var hjemme fik jeg også handlet og der var fint
plads til indkøbene i bagagerummet.

Mogens fik bestilt et Pay as you go- abonnement hos
Clever, så vi også kan komme lidt omkring uden at skulle skubbe hjem.



3. dag

Nissan Leaf Posted on 30 Jan, 2013 21:15

Mandag morgen, nej hvor spændende nu skal vi ud og køre
igen. Mig og min Leaf. Dejlig varm til afgang, efter at have forprogrammeret
den til at starte klimaanlægget inden afgang. Og så ud på de MEGET glatte veje.
Fra Nr. Aaby til Middelfart var der to hjulspor i begge retninger som så ud til
at være uden is. Ellers var alt glaseret. Men til forskel fra hvis jeg skulle
have været afsted i Berlingoen var jeg slet ikke nervøs for denne tur til
Skærbæk, Fredericia.

Rækkevidden sagde på 158, hvilket dog var nede ved 124 km
da jeg 10 km senere var i Middelfart – udenfor var temperaturen 0 grader.

Da klokken var 8:30 ringede jeg til Sixt for at høre om
de kunne hjælpe mig med adgang til Carwing app’en. Det var et password, jeg
manglede og det fik jeg oplyst. Og jeg kom endelig ind i app’en. Jeg prøvede at
opdateret oplysningerne, da jeg efter første blik opdagede at der stod 34 km
hvilket jeg ikke ønskede var sandt. Men det ville ikke lykkes.

På vej om morgenen havde bilen også lige været forbi
bageren efter brød til kollegerne. Vi fil en lille snak om bilen, prisen og
kørsels økonomien.

Efter job kørte jeg atter hjem glad og fro uden dog at
have fået kontakt til serveren. Jeg hentede Anders som synes det var en pæn bil
der holdt der på p-pladsen.

Så måtte vores veje skilles og jeg tog Berlingoen og
kørte til Odense. De 35 km hver vej turde jeg ikke løbe an på med et budget på
85 km i displayet. Æv, men ok det vidste jeg jo fra starten.



2.dag

Nissan Leaf Posted on 27 Jan, 2013 17:16

I dag har vi brugt lidt tid på at finde ud af hvordan vi kan logge på Carwings som er en app hvorfra vi kan fjernbetjene forvarme og sætte elbilen til opladning af bilen.

Foreløbig er vi nået frem til at vi skal have nogle oplysninger om de allerede indtastede oplysninger i bilen.

Imellemtiden er det lykkedes os at sætte bilen til manuelt via bilen til at forvarme. Så lidt længere er vi da nået.

Bilen står pt. med en rækkevidde på 116 km.



1.dag

Nissan Leaf Posted on 27 Jan, 2013 11:24

Sikke en lørdag. Tog regionaltoget fra Nr. Aaby 8:28, skiftede til Lyntoget til Kbh H, her ankom vi
kl. 10:22, så gik vi til Vester Farimagsgade til Sixt og hentede nøglen til
Nissan Leaf. Der stod en anden kunde før os der også skulle hente en blå Leaf.
Sixt ville gerne opbevare Leaf’en mens vi fik frokost på La Glace.

Vi stred os gennem Københavns gader i pivende frost
blæst. Spiste frokost på La Glace boller med smør, 1 blåbær lagkage, 1 æblekage
samt en træstamme hertil varm chokolade, derefter tilbage efter Leaf’en.

Triptælleren stod på 132 km. Række vidden på 98 km.

Herfra kørte vi til Ringsted for at lade. Fik bilen sat til og få en snak med
en anden elbil ejer som havde købt en elbil Peugeot, vi gik en lille tur i
butikscenteret mens vi ladede. Ny række vidde 95 km. Dette blev en koldere tur
til Korsør for at spare på strømmen. Næste stop Korsør for at lade for anden
gang. Ude midt i ingenting (vinterlukket campingplads) i en bil uden varme i
bidende kulde ventede vi på at næste opladning rakte til 100 km. Nu kom turen
over Storebælt hvilket var lidt blæsende men Leaf’en klarede det flot. Inden vi
var på toppen af af højbroen havde bilen ædt 30 km rækkevidde og den ladede
kun 5 km tilbage under nedkørslen til Sprogø. Næste optankning: Føtex Odense
samt proviantering til improviseret aftensmad hos mormor. Da vi kom ud fra
Føtex ventede et tykt lag sne. Taxaen som også er en Leaf ventede ved standeren, på at vi blev
færdig med at tanke. Mogens fik en god snak og lidt fif ved taxachaufføren.

Efter at have spist og set MGP hos mormor gik turen
hjem i snevejr over Fyn tilbage til Nr. Aaby. Det var en lidt hård tur, men med
rigeligt strøm var det ikke værre end det havde været i en traditionel bil.
Hentede Berlingoen som stod ved Nørre Aaby station, vel hjemme kl. 22:15 efter
en lang og begivenhedsrig dag.

Hele turen hjem kørte vi højst 100 km/t. Bedste
hastighed var ca. 85 km/t. Hvis vi havde kørt denne tur i en konventionel bil
havde vi fået stress. Men her gik det som det gik. Kørekomforten fejler intet.

Det der stressede mest var nok at vi var usikre på
hvor langt vi kunne komme inden næste optankning og hvordan hele turen hjem
ville forløbe.

Alt i alt en god dag.

Lidt foruroligende var det dog at vi både i Ringsted
og Odense oplevede “kø” ved standeren og når man tænker på hvor mange
elbiler der kører, mangler der allerede nu optakningsmuligheder.



« Previous