Nu er den første måned med Leaf’en næsten gået. Og den leje
perioden er nu forlænget med 3 mdr. Dvs. egentligt forlænger den sig selv, men
vi har informeret Sixt.dk om at vi agter at beholde den endnu 3 mdr. mindst.

Vores nu næsten brugte vinterferie har vi brugt på at sælge
vores 2 Berlingo’er og erstatte dem med én bil. En Opel Meriva som skal være vores ”kør-langt”
og Mogens daglig bil. Så nu er vejen tilbage til ”fortiden” uden el-bil blevet
lidt længere. Og der holder igen kun 2 biler på matriklen. En dejlig
fornemmelse at beslutningen er truffet.

Den måned der er gået er som det nok kan fornemmes gået
godt. Der har været mange kolde dage, men når jeg er kommet hjem fra arbejde
har jeg stadig haft ca. 60 km tilbage i rækkevidde at ”lege” med.

Vi har også været i Odense en gang mere hvor turen hjem
foregik i snestorm. Det blev endnu engang til en tur hjem med spænding om, om
der var rækkevidde nok på batteriet til at nå hjem inden vi løb tør. Dog havde
vi haft bilen sat til lader i stikket hos mormor for at være sikre på at der
var nok batteri til at nå hjem. Og det nåede vi da også – jeg husker ikke lige
nu hvor langt vi nåede ned i rækkevidde men omkring 27 km tror jeg.

Erfaringen fra de lange ture med varme har dog næsten vist
at den bruger en halv gang mere i rækkevidde end der reelt er. Dvs. den har
brugt 30 km hvis der er 20 km – og det er lidt skræmmende når der er 114 km som
udgangspunkt i rækkevidde og den reelle distance er 70 km retur – for det vil
sige at vi inden vi er hjemme har brugt 105 km og det lader ikke mange km tilbage
i rækkevidde.

Udover rækkevidde er der interiøret i bilen som er ret sart,
især når jeg skal hente drenge på 7 år i SFO med beskidte støvler. Derfor har
vi sat lidt ekstra beskyttelse i form af stof som hænger ned over bagsæderne
for at beskytte dem. Lige så meget for drengenes skyld, da de jo ikke kan gøre
for at bilens farve er sart, som det er for bilens skyld.

Anders synes nu også det er lidt sjovt med den el-bil.
Derfor har jeg fået hjælper på når vi kommer hjem. Bilen bliver slukket, lågen
til laderen bliver åbnet, stikket sat i og vupti er den klar til at lade mens
vi er hjemme.

Vi har valgt indtil videre at ”nøjes” med mormor stikket og
220V oplader indtil videre. Så må vi se hvad fremtiden bringer.

Løsningen der
står først for pt. er selv at investeret i en ladeboks.

Den anden dag var vi i Middelfart og opdagede at vi havde
fået vores egen parkeringsplads. Vi skulle ikke lade men holdt der hvor der
stod ”Forbeholdt for el-biler”. Vi holdt sammen med 5 andre biler hvor af ingen
af dem var el-biler. Så her er også lidt ”opdragelse”, vi burde jo heller ikke
optage en ladeplads, men i det mindste kørte vi da som beskrevet på skiltet i
en el-bil.

Det var Betterplace der havde 3 af deres ladere stående. Vi
har også undersøgt hvordan dette system fungerer. Når og hvis man vil lade her skal
man selv med bringe et Menekes ladekabel. Man ringer derefter op til
Betterplace og de åbner ved oplysningen af dit hævekort for at du kan lade,
derfor trækker de dig 100 kr. uanset hvor meget du lader for.

Dette er en meget
unfair optanknings pris da det er noget dyrere end ved f.eks. en Clever
kvik-lader.